Toch weer naar Dakar 2018, toch weer een blog.
Na acht Dakars in een truck en een nieuwbouw met Bestronics
in het verschiet, leek Dakar 2018 niet een juiste focus te gaan krijgen in
2017. Dus had ik tijdig aangegeven aan Team de Rooy en mijn “Driver” Ton van
Genugten te stoppen met de Dakar. Het zijn niet alleen de 3 weken in januari,
maar ook de talloze bezoeken aan de sportschool en natuurlijk de voorbereiding
aan dit loeizware evenement wat het gehele jaar door veel tijd kost. En voor “plezier”
mee naar Dakar is niets voor mij, na de laatste 3 jaar steeds in de top 15 (11e,
5e en 15e) geëindigd te zijn in topteams.
Toen onze gepande nieuwbouw van ruim een jaar veranderde
naar een prachtig bestaand pand in Veldhoven, tegenover het Maxima Medisch Centrum,
konden we medio oktober al verhuizen. Ondanks de blijvende kriebels had ik het
avontuur eigenlijk wel uit mijn hoofd gezet. Anderzijds was ik toch blijven
trainen in de sportschool, als verslaving en ontspanning.
Maandags na de verhuizing stond ik tussen mijn vrouw Inge en
broer Hans (compagnon in Bestronics) na te kletsen, toen er een appje verscheen
van Erik Wevers. “Verhuizing gelukt en alles draaiende?” Ik: “Ja hoor”. Erik:”
OK, heb je nu dan tijd voor Dakar??” Zowel links als recht van mij kwam meteen
het Ja-woord en binnen een minuut was de beslissing gemaakt, meteen gevolgd
door een telefoontje van Erik: “Das wel heel snel besloten!!”. Uiteraard was met
mijn beide klankborden al vaker het onderwerp voorbijgekomen en volgens Inge
zou ik in januari toch niet te genieten zijn als ik na 10 jaar meegaan, ineens
thuis zou moeten toe kijken.
Het team waarin we met startnummer 365 gaan rijden is een bijzonder verhaal.
Ik heb met Erik Wevers al meerdere rally’s en Baja’s (kleine
Dakartjes) gereden, dus we kennen elkaar erg goed. Team Wevers Sport verhuurt
Rally en Dakar auto’s over de gehele wereld en een professioneel toprijder van
hun is de Peruaan Nicolas Fuchs (11e Dakar 2017). Deze heeft naast
zijn huidige sponsoren Herbalife en het land Peru, het automerk Borgward als
nieuwe sponsor aangetrokken. De ouderen onder ons denken nu: “Borgward, waar
ken ik dat ook weer van??” Borgward is een “oud” Duits merk waarin een Chinese investeringsgroep
nieuw leven ingeblazen heeft. Met een nieuwe fabriek in China hebben ze daar
inmiddels 70.000 Porsche Cayenne en Macan waardige SUV’s op de markt gebracht.
Binnenkort start de bouw van een nieuwe fabriek in Bremen en wordt de Europese
markt bestormd. Borgward wil de Dakar als reclamemiddel gaan inzetten om hun
introductie en naamsbekendheid te Boosten, zoals dat zo mooi heet. Hiervoor
wilden ze liever 2 als slechts 1 auto in zetten.
Daarom werd Team Wevers
gevraagd om last-minute nog een extra auto en rijders te regelen. Met een
enorme lijst van rally overwinning en dito Nederlandse rallykampioenschappen op
zijn naam besloot de topfitte Erik Wevers om dan maar zelf achter het stuur te
kruipen. Zelf heb ik mijn trainingsschema weer fors opgevoerd en twee weken
voor de start op 6 januari is er alweer 6 kilo babyvet af en is mijn conditie
bijna op Dakar niveau.
Ondanks het verbod op GSM in de auto ga ik toch weer
proberen de blogs regelmatig te blijven posten. We hebben er weer zin in!!!
Reacties
Een reactie posten