En we zijn onderweg naar Zuid-Amerika, Dakar Modus ON
Iedereen alle beste wensen voor het komende jaar in een
goede gezondheid.
Sinds lange tijd heb ik weer een jaarwisseling in Nederland
meegemaakt. Beviel toch beter dan om 12 uur nagenoeg lepeltje-lepetje met Ton
van Genugten op een hotelkamer naar het vuurwerk buiten te luisteren. In Zuid-Amerika
ben je niet zo bezig met een jaarwisseling, waarbij de jetlag en komend chronisch
slaaptekort je dwingt tot slapen als het kan. Meestal moeten we al vroeg in de
ochtend aan de bak in de voorbereiding of zelfs naar de technische keuring. Bovendien
zijn je grootste geliefden 9000 km van je verwijderd.
Omdat mijn deelname aan Dakar 2018 pas enkele weken geleden
definitief was, moesten we alsnog op zoek naar tickets. Ons gehele team had al
in februari tegen een mooi tarief geboekt bij KLM. Echter onze blauwe trots
dacht alle salarisverhogingen op mijn ticket te moeten verhalen, zodat voor hun
tarief bijna een hypotheek nodig was. Nu reis ik, via Madrid, een paar uur
achter de groep aan richting Lima met Air Europa. Nadeel is wel dat ik echt
goed moet slapen in het vliegtuig omdat ik woensdag om 5.30 uur voet op Peruaanse
bodem zet en meteen om 06.30 aansluit bij het ontbijt van de mannen. Daarna
door naar de werkplaats van onze teamgenoot Nicolas Fuchs (Peru) om aan de auto’s
te sleutelen, kennis te maken met de andere teamgenoten en mijn plekje in de
auto in te richten. Om 11 uur is er een persmoment in de werkplaats en ’s
avonds uit eten met de groep. Op tijd weer naar bed want de volgende ochtend om
7.00 uur gaan we weer richting werkplaats om die dag te gaan testen. Kunnen we
eindelijk wat kilometers maken en kennis maken met alle knopjes in deze
vliegmachines. Einde van de dag is er weer een pers-, en sponsor moment. Iets
waar we kennelijk in Peru aan moeten wennen want Nicolas Fuchs heeft daar de
status van een popster, is razend populair. Vrijdag staat voor ons de
technische en administratieve keuring gepland, waarover later meer. Om 19.00
uur is de Breefing voor alle deelnemers waarna we zaterdag al vroeg het
startpodium over mogen richting eerste proef van 31 km door de duinen.
Weerzien met Team Wevers Sport dateert van Dakar 2015 waar
ik met Paul Verheijden en Kurt Keysers in onze DAF truck assistentie verleenden
in de wedstrijd aan de voertuigen van Riwald Dakar team. Jammer genoeg eindigde
dit avontuur na enkele dagen om onze kant, midden in de woestijn, waar we pas
na enkele dagen uit bevrijd konden worden. Een avontuur op zich, maar zwaar
teleurgesteld als toerist naar de finish mee gereisd.
Nu nog steeds veel monteurs aanwezig in het team. Ervaren
jongens die de auto’s als hun binnenzak kennen. Nog leuker is de aanwezigheid
van Dirk-Jan (DJ) Gevers. Reuselnaar DJ is al jarenlang met ons (Dirk
Garvelink) rallyteam op pad geweest en later de vaste monteur van Team XDakar
en Erik van Loon. DJ staat ingedeeld als monteur op onze auto, dus dat praat,
letterlijk, wat Gemakkelijk met een zachte G.
Ok jij en het hele team de allerbeste wensen en heel veel geluk en plezier de komende 2 weken!
BeantwoordenVerwijderen