Flinke rol van de duinen maar toch een finish




We zijn echt van start. Waar we van te voren wisten dat proef 2 een zware zou worden verliep het voor ons evenzo. We gingen zeer goed van start. De navigatie was lastig in de duinen maar verliep goed zoals ook het rijden. Snel en berekenend stuurde Erik onze Borgward door de duinen. Geen centje pijn. 

Totdat we even berekenend over een duintop staken, langzaam met ongeveer 20 km/uur topje over kantelen, en afdalend naar beneden. Dat kantelen kreeg plots een andere betekenis. Terwijl Erik tegen wilde sturen om af te dalen, hapte onze rechter voorband in het zand en blokkeerde. Meteen sloeg de auto om en begon te rollen. Als een reflex gooide ik mijn routeboekje weg en kruiste mijn armen voor mijn lichaam, mijn gordel stevig vasthoudend, om te voorkomen dat mijn armen buiten de auto komen. Toen de auto maar bleef rollen en mijn deur plots verdween heb ik mijn beide armen naar boven gebracht en met vlakke hand, anders kunnen je vingers klem komen zitten, teneinde mijn hoofd te beschermen met mijn armen tegen mogelijk brokstukken die nu de auto binnen kunnen vliegen. Na ongeveer 15 keer rollen kwamen we tot stilstand. Omdat je zoveel gerold hebt, weet je niet mee wat onder of boven is. Ingesnoerd in onze 5-punts gordels blijf je op je kop in de stoel hangen als je op de kop eindigt, dus ik moest even kijken of ik mijn gordel wel los kon maken, zonder op mijn kop te vallen. Meteen riep Erik of alles goed was en checkten we wederzijds of we geen letsel hadden. Niets aan de hand. Uit de auto zagen we de schade, enorm. De auto letterlijk helemaal kaal gerold, rolkooi perfect in tact. De duin helemaal bezaaid met onderdelen. Alles rookt, sist en stinkt naar olie. Na wederom een persoonlijke check, de adrenaline is dan wat gezakt, bleken we inderdaad zelf schadevrij te zijn. Boven ons rende een Mini coureur al van de berg af die alles zag gebeuren en het ergste vreesde. Die mini was overigens boven ons op weer een andere Mini beland nadat toen de een over de duinrand vloog en de ander net een ommetje maakte om zijn route te bepalen. Beetje dom ongeluk, maar beide dusdanige schade dat er via lokale mensen onderdelen gebracht diende te komen om weer te repareren. 


Afijn. Na op een duin geklauterd te zijn om geprobeerd contact met onze basis te krijgen voor ons te laten ophalen met de truck moesten we de auto eerst uit de enorme duinpan zien te krijgen. Erik ging noodreparaties verrichten aan de auto. 

 Terwijl we hiermee bezig waren hoorden we kabaal en op dezelfde plek kwam een buggy naar beneden rollen. Gelukkig stopte hij net voor onze auto. Wij beide mannen uit de auto gehaald en direct verscheen de medische helicopters al in beeld. Beide mannen gaven aan OK te zijn en ik steek beide duimen op naar de helikopter. Direct daarop zie ik de Navigator van kleur veranderen, ik pak hem vast, en zakt in elkaar. Gelukkig hield de medische helikopter nog een oogje in het zeil en plopte dat bijna boven op onze auto in het zand. Na een uurtje hebben we de man met nek en hoofdklachten gestabiliseerd in de chopper gekregen en konden wij verder. 


Ondertussen leek het erop dat we de auto weer redelijk aan de praat hadden gekregen en reden paar oefenrondjes beneden om de aanloop naar het boven gelegen (Mini-meets-Mini) platform. Daar nog wat vloeistoffen geleend en de airco radiotor verwijderd om meer verse lucht in de motor te krijgen, de koelvinnen lagen ook nog ergens op de berg. 

Als we dan toch met de noodreparaties kunnen rijden, waarom dan niet proberen of we verder kunnen?? We houden alle metertjes goed in de gaten en kijken hoe ver we komen?? Dat ging verbazend goed. Weer op snelheid verder, af en stoppen om wat alsnog loskomende onderdelen alsnog te verwijderen voordat ze in ons gezicht vliegen. De voorruit hadden we er ook maar uit gehaald en de ski brillen opgezet. We hadden zowel op als na de proef volop bekijks. Gestart met een Borgward en finish met een Buggy. 


Nu komt het TopTeam van Wevers Sport weer opdraven om tot in de late uurtjes onze auto weer mooi op te bouwen. Rob Buursen van Jabe reclame zorgde zelfs voor weer de perfecte belettering zodat we weer bijna als nieuw van start kunnen......dezelfde duinen weer in!!!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Thierry Sabine ligt dubbel op zijn wolkje

De taak van Meesterknecht duur betaald