Gaat het weer een beetje meneer……..
Wat een enerverende eerste Dakar week, een ouderwetse Dakar!
Waar iedereen, inclusief ikzelf, al een paar jaar roept dat de Dakar tot een veredelde
WRC rally-proeven geregardeerd was, hebben ze de schade ruimschoots ingehaald. “Te
weinig duinen de Dakar”, ook dit is in Peru weer ruimschoots gecompenseerd. Man,
man (M/V/Transgender) wat een duinen. Huizenhoog en super los zand. Moeilijk
navigeren omdat er geen zicht is over de steeds maar blijvende toppen die
opdoemen. Over de ellende van assen en nachtelijke duintochten hebben jullie al
kunnen lezen en we zijn maar wat blij dat we vandaag kunnen genieten van een
rustdag in La Paz. Een aantal mensen zijn al gevangen door de hoogteziekte we
zitten immers nu op 3300 meter. Hoogteziekte kenmerkt zich door hoofdpijn,
misselijk en licht in het hoofd, tevens kun je geen 4 passen tempo maken omdat
je buiten adem bent, er zit gewoon minder zuurstof in de lucht. De proef
gisteren gingen we op 4800 meter en dat is geen pretje voor mens en machine. Zelf
heb ik er ook last van dus slik ik pillen tegen hoogteziekte, tot nu toe
ontspring ik redelijk de dans.
Na deze enerverende afgelopen week hadden we de laatste 2
dagen niets meer gegeten, dus direct na aankomst in het bivak zijn we de straat
overgestoken naar een Irish Pub waar we heerlijke biefstukken verorberd hebben
in prachtig Tukkers gezelschap van Team Van Merkesteijn, daarna geweldig geslapen
in een heerlijk bedje, een echte (koude) douche, ontbijt en weer door naar het
bivak.Waar het voor de monteurs niet echt een rustdag is. De beide
Borgwards worden binnenste buiten gekeerd, gepoetst en weer voorzien van nieuwe
onderdelen. Volle dag werken. Ook voor ons zijn er verschillende taken te
volbrengen. Erik heeft een probleem met de speaker van zijn helm, heerlijk
rustig voor mij J maar
gevaarlijk op de proeven. Hij knutselt net zo lang met de soldeerbout tot het
lukt? Heb hem al een baan aangeboden bij Bestronics. Ik heb me opgeworpen om de
was te draaien van overalls en onderkleding, iets wat Inge absoluut niet ter
ore mag komen, net zoals dat Dirk-Jan de stofzuiger naar beneden hield toen
RTL7 kwam filmen. Ook de diverse persploegen te woord staan en natuurlijk even
met Allard Kalff bijpraten over de paarden.
Kortom toch nog een drukke dag, maar
dan zonder zere kont van het zitten en blauwe en open sleutelbeenderen van het
HANS systeem, het systeem wat vast zit aan onze helm en moet voorkomen dat onze
nek te ver naar voren kan klappen bij een ongeluk. Zo dadelijk ga ik ook weer
aan het werk met het bijwerken van het routeboek voor morgen. Morgen gaan we
een marathon etappen rijden. Hierbij hebben we een etappe naar een afgesloten
plek waar enkel rijders en navigators mogen komen. Geen hulp van buitenaf. Dus
we gaan samen de auto weer klaarzetten voor de volgende dag. De volgende dag
gaan we door naar het volgende bivak waar we onze jongens weer terugzien.
Op naar de komende week en hopelijk gaan we komende zaterdag
over het podium in Cordoba (Arg) weliswaar in een uitzichtloze positie in het
klassement, but who cares?? Voor nu telt enkel nog de Borgward naar de finish
brengen en kijken naar volgend jaar.
Wat een verhaal zeg, veel respect. Hopen op nog een goed dag klassement de tweede week !
BeantwoordenVerwijderenSucces
Gr Kevin van Gerwen